Ilmu Akhir Zaman



Modes - Akhirnya Abang Jumpa !

“Apihh.. Hang p kedai pak long sat. Beli kat mak modes..”

Masa tu abang sekolah rendah lagi. Abang pun tak tau apa kebenda Modes tu. Tapi tak kisah pun janji bila p kedai runcit, dapat juga upah nak beli keropok ke coklat ke.

Bila sampai ke kedai, “Pak Long, nak modes satu.”

Maka pak long pun ambil la satu kotak warna kuning ada corak-corak bunga kuning juga. Tak ada tulis modes pun hanya tulis Sanita.

Lepas tu pak long ambil surat khabar dan bungkus dengan rapi siap salotape sampai tak nampak apa kebenda dalam tu.


Abang pun tak peduli sebab bukan abang punya. Sampai kat rumah abang bagi kat mak abang dan abang tak tanya pun fungsi dia apa.

Bila makin meningkat remaja baru abang tahu yang tu adalah pad wanita. Cuma yang abang pelik, kenapa orang panggil modes? Padahal brand nama Sanita?

Lepas tu muncul pulak jenama popular Kotex dekat Malaysia. Walaupun Kotex, orang tetap panggil modes.

Kepala otak abang yang berjambul ni mula la nak cari jawapan. Abang pun google. Tak jumpa pulak modes menggambarkan pad wanita. Yang ada chord muzik.

Google dan google tak jumpa juga. Abang mula hairan, “Sebab apa orang kampung panggil modes haa?”

Abang mula ambil teori orang Malaysia ni. Biasanya satu produk awal diperkenalkan tu, jenama itu yang akan lekat jadi panggilan.

Contohnya mi segera jenama Maggi. Habis semua mi segera dipanggil Maggi. Semua ubat gigi dipanggil Colgate. Mesin pengorek Backhoe dipanggil Bekho.

Jadi abang syak perkataan modes juga adalah jenama. So abang cari lagi sebutan sama maybe ejaan seakan atau ada penambahan.

Akhirnya abang jumpa!

Modes tu betul sebutan dia tapi ejaan dia tak sama. Ejaan sebenarnya adalah Modess. Ada lebih satu ‘s’ kat belakang dia.

Produk ni under Johnson & Johnson dimana waktu tu pakai nama Modess Sanitary Napkins tahun 1927. Bila masuk ke Malaysia abang tak tahu.

Jadi dari situ lah rupanya kenapa orang kita panggil pad wanita tu Modes. Datanglah brand apa pun ketika tu, orang tetap panggil Modes.

Sekarang ada lagi tak jenama lejen Modess ni?

Ya masih ada cuma dekat Malaysia sekarang lebih popular dengan Kotex. Dan perkataan Kotex dah mula ambil alih perkataan Modes.


Abang tak pernah malu beli pad wanita ni cuma zaman sekarang ni arahan kena jelas bila suruh beli. Salah beli maka jadi gerhana bulan terus bini kau. Kalau kena bulan mengambang, jadi serigala.

Pad walaupun satu jenama tapi ada siang ada malam. Ada panjang ada pendek. Ada warna biru muda ada warna tua, ada macam-macam saiz, ada tebal ada nipis. Ada sayap tak ada sayap.

Sekian cerita abang tentang asal usul sebutan Modes yang rupanya ejaan dia adalah Modess.

Post a Comment

0 Comments

Ulasan